Kapcsolat UK
Ajánlatkérés

MAG-LOG TRANSPORT KFT.
ÁLTALÁNOS SZERZŐDÉSI FELTÉTELEK PREAMBULUM

PREAMBULUM

Jelen Általános Szerződési Feltételek (továbbiakban „ÁSZF”) rendelkezései érvényesek és alkalmazandóak minden szerződéses jogviszonyra, amelyben a Mag-Log Transport Kft. (továbbiakban: „Szállítmányozó”) szállítmányozóként jár el.

Megbízó: a Szállítmányozó részére szállítmányozási megbízást adó természetes vagy jogi személy.

Fuvarozó: a Szállítmányozó megbízásából a szállítmányozási megbízás teljesítésében közreműködő természetes vagy jogi személy.

Felek: Szállítmányozó, Megbízó és Fuvarozó együttesen, jelen ÁSZF alkalmazásában.

Bármely, a Felek között létrejövő egyedi vagy keretszerződésnek a jelen ÁSZF rendelkezései a részét képezik. Bármely, a jelen ÁSZF-től eltérő rendelkezést az egyedi vagy keretszerződésben kell rögzíteni, ahol az ÁSZF alkalmazása mellett a konkrét jogviszonyra a szerződő Felek egyedi szerződésben rögzített feltételei az irányadóak.

Egyedi szerződéses rendelkezés és a jelen ÁSZF közötti összeütközés esetén az egyedi szerződés rendelkezései az irányadók. Ezen túlmenően, eseti megrendelések leadását megelőzően, vagy az egyedi szerződések megkötését megelőző tárgyalások során a Szállítmányozó az ÁSZF alkalmazásáról a Megbízót/Fuvarozót kifejezetten tájékoztatja.

Megbízó/Fuvarozó a szerződés létrejöttekor – ha és amennyiben Szállítmányozó a fent kifejtett ismertetési kötelezettségének eleget tett – kifejezetten elismeri, hogy az ÁSZF rendelkezéseit megismerte, azokat kifejezetten elfogadta, és kötelezettséget vállal ezen feltételek betartására.

1. MEGBÍZÁS LÉTREJÖTTE, SZÁLLÍTMÁNYOZÁSI SZERZŐDÉS

1.1. A Mag-Log Transport Kft. (továbbiakban: „Szállítmányozó”) a megbízás tárgyát képező fuvarfeladatot szállítmányozóként látja el. Szállítmányozási szerződés alapján a szállítmányozó a saját nevében a megbízó (továbbiakban: „Megbízó”) javára küldemény továbbításával összefüggő szerződések megkötésére és jognyilatkozatok megtételére, a megbízó díj fizetésére köteles.

1.2. Szállítmányozó tevékenysége során ipari, kereskedelmi és fogyasztási termékek, áruk közúti, légi, tengeri, folyami, vasúti és ezen szállítási módozatok esetleges kombinálásával történő formában szervezi a szállítást globálisan, illetve egyes országok között, azokon belül.

1.3. A szállítmányozási megbízást/elfogadást írásban kell adni. A telefonon, szóban adott megbízást a Megbízó haladéktalanul, írásban köteles megerősíteni. Ennek elmulasztásából eredő bármely következményért a felelősséget a Megbízó viseli.

1.4. Szállítmányozó a megbízás elfogadásáról minden esetben dokumentumot állít ki „Visszaigazolás” néven, melyet elektronikusan vagy postai úton eljuttat a Megbízó részére. A szállítmányozási szerződés a Visszaigazoláson feltüntetett paraméterekkel, adatokkal, feltételekkel és tartalommal jön létre. Minden egyéb adat, ami a megbízáson szerepelt, de a visszaigazoláson nem, az a szerződés tárgyát nem képezi.

1.5. Megbízó köteles a túlsúlyos, túlméretes, vagy hűtést igénylő vagy veszélyes áruról, nagyértékű küldeményról, személyi ingóságról, valamint egyéb speciális áruról Szállítmányozót a megbízás során kifejezetten tájékoztatni. A tájékoztatás elmaradása esetén a szállítmányozási szerződés normál kereskedelmi áru szállítmányozása tárgyában jön létre, a Visszaigazolásban rögzített paraméterek alapján. Megbízó tudomásul veszi, hogy a tájékoztatás elmaradásából eredő valamennyi következményért és károkért a felelősség őt terheli, azok áthárítása Szállítmányozóra bármely jogcímen kizárt.

1.6. A megbízás bármely más jogcímen, vagy a jelen ÁSZF-től eltérő feltételekkel történő visszaigazolása a megbízást érvényesen nem hozza létre.

1.7. A Szállítmányozó által tett ajánlat csak azonnali elfogadás esetén érvényes kivéve, ha az ajánlatban az ajánlati kötöttség határideje meg van határozva. Ez esetben – eltérő megállapodás esetén – az ajánlattal mindenben azonos írásos elfogadásnak a Szállítmányozóhoz a határidő utolsó napján 14:00 óráig meg kell érkeznie. Az ezen időpontot követően érkezett elfogadás alapján a szerződés nem jön létre.

1.8. A megbízásnak a szállítmányozási szerződés végrehajtásához szükséges adatokat, és minden információt hiánytalanul és pontosan kell tartalmaznia. A Szállítmányozó nem köteles a Megbízó által közölt adatok valódiságát, helyességét, pontosságát ellenőrizni. A hiányos, vagy pontatlan megbízásból fakadó következmények a Megbízót terhelik.

1.9. Ha a Megbízó a megbízást a Visszaigazolás kézhezvételét követően visszavonja, úgy köteles Szállítmányozó részére 150 EUR kötbért megfizetni.

1.10. Ha a Megbízó a megbízást a rakodás előtti munkanapon 14:00 óra után vonja vissza, tekintettel arra, hogy a Szállítmányozó a megbízás teljesítése érdekében már intézkedéseket tett, úgy az ebből fakadó károkat és költségeket, valamint a szállítmányozási díjat a Megbízó megtéríteni tartozik.

2. A MEGBÍZÁS TELJESÍTÉSE

2.1. A megbízás teljesítése során a Szállítmányozó a Megbízó érdekeit képviseli. A Megbízó érdekeinek képviseletébe nem értendő bele semmilyen cselekmény, vagy cselekménytől való tartózkodás, amellyel a Szállítmányozó saját magának kárt, költségeket vagy más hátrányt okozna.

2.2. A Megbízó kifejezett tiltása hiányában a Szállítmányozó jogosult a küldeményt gyűjtőforgalomban továbbítani.

2.3. A Szállítmányozó a megbízást teljes egészében, vagy részben maga is teljesítheti. Amennyiben a Szállítmányozó a megbízást maga teljesíti, úgy erről a Megbízót legkésőbb az elszámolás keretében tájékoztatja.

2.4. A Szállítmányozó a Megbízó utasításait köteles követni, azok szakszerűtlenségére azonban a Megbízó figyelmét fel kell hívnia. A célszerűtlen, szakszerűtlen, hiányos, hibás és késedelmesen adott utasítások következményeit a Megbízó viseli.

2.5. Ha a Megbízó az utasítást a figyelmeztetés ellenére fenntartja, a Szállítmányozó a szerződéstől elállhat, illetve a szerződést felmondhatja, vagy a feladatot a Megbízó utasításai szerint, a Megbízó kockázatára, biztosíték szolgáltatását követően elláthatja.

2.6. A Szállítmányozó a Megbízó utasításától akkor térhet el, ha ezt a Megbízó érdeke – a Szállítmányozó rendelkezésére álló adatok alapján – minden kétség nélkül megköveteli, és a Megbízó előzetes értesítésére már nincs mód. Ilyen esetben a Megbízót késedelem nélkül értesíteni kell.

2.7. A Szállítmányozónak meg kell tagadnia az utasítás teljesítését, ha annak végrehajtása jogszabály vagy hatósági határozat megsértésére vezetne, vagy veszélyeztetné mások személyét vagy vagyonát.

2.8. Ha a Szállítmányozó kért, de nem kapott utasítást a közölt időn belül a Megbízótól, úgy a Szállítmányozó saját belátása szerint jogosult intézkedni. Az intézkedés során a Szállítmányozó saját kárának és költségeinek elkerülése, illetve minimalizálása mellett a Megbízó kárának enyhítését és az ésszerűségi szempontokat köteles figyelembe venni.

2.9. A Szállítmányozó köteles a Megbízót tájékoztatni minden olyan körülményről, amely a megbízás teljesítését akadályozza, vagy annak bármiféle módosítását teszi szükségessé.

2.10. Megbízó kifejezetten tudomásulveszi, hogy vámáru szállítmányozására vonatkozóan a Visszaigazoláson feltüntetett határidők kizárólag tájékoztató jellegűek, azok a Szállítmányozó ellenőrzési körén kívül eső körülmények, így azokkal kapcsolatosan Szállítmányozó felelőssége teljes egészében kizárt.

3. A KÜLDEMÉNY ÁTADÁSA A SZÁLLÍTMÁNYOZÓNAK

3.1. Szállítmányozó jogosult, de nem köteles a küldemény átvételekor - a küldemény darabszámának kivételével - a küldemény tényleges adatait megállapítani. Amennyiben az ellenőrzésre nem kerül sor, úgy a küldemény adatainak megfelelőségéért Megbízó visel felelősséget.

3.2. Amennyiben az ellenőrzésre sor kerül, és az ellenőrzött adatok a megbízás adataitól oly mértékben eltérnek, hogy más elszámolási kondíciók kialakítása szükséges, úgy a Szállítmányozó a Megbízót e körülményről haladéktalanul értesíti. Ezen körülményből fakadó minden következmény (késedelem, díjszint, költségek stb.) a Megbízót terhelik.

3.3. A Szállítmányozó a küldeményt csomagolni, kötegelni, a csomagolást javítani nem köteles, kivéve a halasztást nem tűrő kárelhárítás esetét. Ilyen esetekben a Megbízó köteles a szükséges cselekményt felhívásra, és a közölt határidőben elvégezni, vagy az ezzel összefüggő költségeket a Szállítmányozónak megtéríteni.

3.4. A Megbízónak gondoskodnia kell arról, hogy a sofőr jelen lehessen a rakodásnál. Ugyanakkor a sofőr nem kötelezhető a rakodásban való aktív részvételre. A sofőr kizárólag előre egyeztetett esetben, külön díj ellenében vesz aktívan részt a rakodásban.

4. VESZÉLYES VAGY KÜLÖNLEGES KEZELÉST IGÉNYLŐ KÜLDEMÉNYEK

4.1. Más küldeményekre, egyéb dolgokra és személyekre veszélyes küldeményeket, vagy olyanokat, amelyek gyors romlásnak vannak kitéve, illetve egyébként érzékenyek vagy különlegesek, csak a Szállítmányozóval történt előzetes, kifejezett és írásbeli megállapodás alapján lehet a Szállítmányozónak vagy megbízottjának átadni. Az ilyen küldemények veszélyes, gyorsan romló, érzékeny, vagy bármely ok miatt különleges jellegét az első kapcsolatfelvétel alkalmával közölni kell, illetve ezt a tulajdonságot az okmányokon és a küldeményen fel kell tüntetni.

4.2. Amennyiben a veszély pontos természetére, és a szükséges óvintézkedésekre vonatkozó közlést a fuvarlevélbe nem vezették be, úgy a Megbízót (feladót vagy címzettet) terheli azon ténynek a bizonyítása, hogy a Szállítmányozó vagy megbízottja ismerte az áru fuvarozásával együttjáró veszély pontos természetét.

4.3. A Megbízó - az egyes fuvarozási módok veszélyes áruk fuvarozására vonatkozó szabályaiban foglalt árubesorolás megjelöléssel - a küldemény veszélyes/különleges tulajdonságairól aláírt nyilatkozatot köteles előzetesen és kellő időben átadni a Szállítmányozónak. Ennek elmulasztásából, a nyilatkozat alkalmatlanságából, késedelmességéből fakadó minden kárért a Megbízó felel.

4.4. Ha a Megbízó a küldemény veszélyes vagy különleges jellegére vonatkozó tájékoztatási kötelezettségének nem, vagy nem megfelelően tett eleget, a Szállítmányozó szükség esetén jogosult minden olyan intézkedést megtenni, amely a küldemények természetéből fakadó lehetséges következmények, veszélyek elhárításához szükséges. A Megbízó a Szállítmányozó ilyen intézkedését elfogadja. Ennek költségeit a Megbízó köteles a Szállítmányozónak megtéríteni.

5. SZÁLLÍTMÁNYBIZTOSÍTÁS

5.1. A Szállítmányozó a küldeményt csak a Megbízó kifejezett, írásbeli utasítására és költségére biztosítja a Megbízó által megjelölt biztosítási feltételek szerint, a megbízásban, vagy más, írásban és kifejezetten közölt adatok alapján. A Szállítmányozó az adatok értelmezésére, összefüggések feltárására nem köteles. A küldemény értékének közlése önmagában nem minősül biztosítás kötésére irányuló megbízásnak.

5.2. Amennyiben a Megbízó a Szállítmányozót a küldeményre vonatkozóan szállítmánybiztosítási szerződés megkötésére nem utasítja, úgy a Megbízó jogosult saját nevében és költségére a továbbítandó küldeményre biztosítási szerződést kötni.

5.3. Abban az esetben, ha a Megbízó felszólításra nem tudja igazolni, hogy a küldeményre vonatkozóan megfelelő módozatú biztosítást kötött, illetőleg a Szállítmányozó által teljesített megbízásra vonatkozóan a biztosítás bármely okból nem érvényes, Szállítmányozó jogosult a szerződés azonnali hatállyal történő megszüntetésére, amely esetben az ezzel felmerülő valamennyi költség és kár kizárólag a Megbízót terheli.

6. DÍJ ÉS KÖLTSÉGEK

6.1. A Megbízó köteles a Szállítmányozónak átvételi díjtételes forma esetén az egyösszegű szállítmányozási díjat, bizományosi elszámolási forma esetén pedig a felmerült költségeket és a szállítmányozási díjat megfizetni.

6.2. A díj, illetve a megbízás végrehajtásával összefüggésben megállapított költségek - ellenkező megállapodás hiányában - akkor esedékesek, amikor a Szállítmányozó a fuvarozási szerződést megkötötte, vagy ha ennek megkötésére a Megbízó érdekkörében felmerült okból nem került sor, úgy akkor, amikor az ok felmerült.

6.3. Amennyiben a szállítás során a hatóságok bármely okból, helyen vagy időpontban szemlét rendelnek el, úgy annak költsége a mindenkori árutulajdonost terheli.

6.4. A Szállítmányozó semmilyen költséget nem köteles előlegezni.

6.5. A Szállítmányozó jogosult előleget kérni, a Megbízóval fizetés tekintetében külön megállapodást kötni.

6.6. Megbízó legkésőbb a szerződés megszűnésekor köteles a Szállítmányozót a megbízás alapján harmadik személyekkel szemben vállalt kötelezettségei alól mentesíteni, valamint szükséges, hasznos, és indokolt költségeit megtéríteni.

6.7. A Szállítmányozó számlái – egyéb megállapodás hiányában – a kézhezvétel után azonnal esedékesek, a fizetési késedelem külön felszólítás vagy egyéb feltétel nélkül azonnal beáll. A késedelmi kamat – egyéb kikötés hiányában – a mindenkor hatályos magyar jogszabályok szerint számolandó el.

6.8. A Szállítmányozó követeléseivel szemben a Megbízó, és a Megbízó által megjelölt harmadik személy beszámítással, visszatartással nem élhet.

6.9. Megbízó elfogadja, hogy reklamáció esetén a Szállítmányozó számláiba vagy a felé fennálló egyéb fizetési kötelezettségbe való beszámítás vagy automatikus levonás előzetes írásos jóváhagyás hiányában kifejezetten tilos.

6.10. Ha a Megbízó az esedékes díjak megfizetését akár egyetlen alkalommal is elmulasztja, úgy a Szállítmányozó a további új és már folyamatban lévő ügyletek tekintetében biztosítékot kérhet. Ha a Megbízó a folyamatban lévő ügyekben a kívánt és ésszerű biztosítékot a Szállítmányozó által megjelölt határidőn belül nem szolgáltatja, úgy a Szállítmányozó az érintett, és a már folyamatban lévő szállítmányozási szerződéseket felmondhatja, vagy attól elállhat.

6.11. A Szállítmányozó különösen abban az esetben jogosult biztosítékot kérni, ha a Megbízó vele szemben más esetekben is fizetési késedelembe esett, vagy ha a küldemény értéke a várható költségeket nem fedezi. Az áru értékét illetően a Szállítmányozó a Megbízó által közölt értékből indul ki, ha az áru értékét közölték, mindazonáltal a Szállítmányozó jogosult az áru piaci értékét szakértővel megvizsgáltatni és megállapíttatni. Ha az áru ily módon megállapított piaci értéke kevesebb, mint a Megbízó által közölt áruérték, a Szállítmányozó a biztosíték tekintetében ezen kevesebb értékből jogosult kiindulni, illetve a biztosíték kiegészítését kérheti. Megfelelő a biztosíték, ha azt pénzben vagy bankgaranciával szolgáltatják és az az érvényesítéssel járó szokásos költségek hozzászámításával eléri az összes esedékes és nem vitatott követelés 10%-al növelt összegét.

6.12. Megbízó tudomásul veszi, hogy a Szállítmányozó általt tett ajánlatokon, visszaigazolásokon feltüntetett díj nettó díj, amely nem tartalmazza az általános forgalmi adó összegét. Az ÁFA összege mindig a számla kiállításakor érvényben lévő adózási jogszabályoknak megfelelően kerül felszámításra.

6.13. Megbízó tudomásul veszi, hogy a szállítmányozási díj nem tartalmazza az egyéb járulékos költségeket, úgymint állat- illetve növényegészségügyi díjak, vám, vámkezelési és egyéb speditőri költségek, árubiztosítási (szállítmánybiztosítás) díj stb., amelyek a szállítmányozási díjon felül fizetendő költségek és díjtételek. Ettől való eltérés esetén Szállítmányozó a szállítmányozási díjról szóló számláján a többlet-tartalmat külön feltünteti.

6.14. Állásdíjak:

6.14.1. Külföldön a felrakó/lerakó helyre érkezés után az első 3 óra állásdíj mentes. Az 3. órát követően, minden megkezdett óra 40 euró/óra/tehergépjármű (maximum 300 euró/nap) és minden megkezdett nap 300 euró/ tehergépjármű.

6.14.2. Belföldön: Hivatkozva a 120/2016 (VI.7) kormányrendeletre a felrakó/lerakó helyre érkezés után az első óra állásdíj mentes. Ezért abban az estben, ha Önök előre jelzik írásban, hogy a fel, illetve a lerakási idő ettől hosszabb időt vesz igénybe ez az idő meghosszabbítható 4 órára. Ellenkező esetben az 1. órát követően, minden megkezdett óra 40 euró/óra/tehergépjármű (maximum 300 euró/nap) és minden megkezdett nap 300 euró/ tehergépjármű.

7. ZÁLOGJOG, VISSZATARTÁSI JOG

7.1. A Szállítmányozót díjai és költségei biztosítására zálogjog illeti meg azokon a dolgokon, amelyek a szállítmányozással kapcsolatban a birtokába kerültek, vagy amelyekkel okmányok útján rendelkezik. A zálogjog a Szállítmányozónak a Megbízóval szemben fennálló, más szállítmányozási szerződésből származó lejárt és nem vitatott követelését is biztosítja.

7.2. Ha a Megbízó fizetési kötelezettségeinek nem tesz eleget, a Szállítmányozó saját esedékes szolgáltatását a Megbízó esedékes fizetési kötelezettségének teljesítéséig vagy megfelelő biztosíték nyújtásáig visszatarthatja. A Szállítmányozó jogosult a szerződést felmondani, valamint kárainak megtérítését követelni, ha 8 nap határidőt szabott, és ez alatt a Megbízó nem fizetett, vagy a teljesítésre megfelelő biztosítékot nem nyújtott.

8. A SZÁLLÍTMÁNYOZÓ FELELŐSSÉGE

8.1. Ha a Szállítmányozó felelőssége megállapítható, kártérítési kötelezettsége a küldeményben keletkezett kárra és a kármegállapítás költségeire korlátozódik. A küldeményben keletkezett kár a tőzsdei ár, ennek hiányában a piaci ár, ennek hiányában ugyanazon áru szokásos értéke szerint határozandó meg.

8.2. A Szállítmányozó felelőssége – a szándékos és a súlyosan gondatlan károkozás esetét kivéve – korlátozott. A korlátozás mértéke eltérő megállapodás hiányában multimodális (kombinált; háztól-házig szállítmányozás) fuvarozás esetén a multimodális okmány tartalma szerint határozandó meg, minden egyéb esetben 8,33 elszámolási egység (SDR) bruttó kg-onként, maximum azonban 500.000 (ötszázezer) elszámolási egység (SDR) káreseményenként.

Ezen korlátozás a szerződésen kívül okozott károkra is vonatkozik. A Szállítmányozó további kártérítést csak ezen rendelkezések szerint fizet, kizárólag az áruban, termékben, mint a szolgáltatás tárgyában bekövetkezett károkra korlátozottan.

8.3. A Szállítmányozó felel a szerződésszegéssel okozott kárért, feltéve, hogy vétkesen járt el.

8.4. A Szállítmányozó nem felel azokért a károkért, amelyeket az általa igénybe vett fuvarozók, raktározók, rakodók, közvetett szállítmányozók vagy más szolgáltatásokat nyújtó személyek okoznak, kivéve, ha a Szállítmányozó ezek kiválasztásánál nem a Szállítmányozótól elvárható gondossággal járt el.

8.5. A Szállítmányozó a küldeményben bekövetkezett kárért fuvarozóként felel, ha a küldeményt maga fuvarozta, gyűjtőforgalomban továbbíttatta és a kár ezen okból keletkezett, vagy a birtokában lévő küldemény elvész vagy károsodik.

8.6. A káreseményt és a kár várható összegét a Szállítmányozóval a tudomásra jutást követően szóban azonnal, továbbá írásban 48 órán belül kell közölni, illetve a kárt bizonyító okmányokat azok kézhezvételét követő 48 órán belül meg kell küldeni. A tájékoztatás késedelméből vagy elmaradásából eredő, Megbízót ért kárért Szállítmányozó felelőssége kizárt.

9. A MEGBÍZÓ FELELŐSSÉGE, BIZTOSÍTÉKOK

9.1. A Megbízó felel azokért a következményekért és károkért, ami az utasítás, a küldemény elégtelen csomagolásából, jelöléséből, vagy az általa adott adatok, okmányok, információk, hiányosságából, pontatlanságából, hiányából származik.

9.2. Megbízó felelőssége, hogy az áru rakodását megelőzően ellenőrizze a küldemény export – importjával kapcsolatban a feladási, rendeltetési és tranzit országokban érvényes kereskedelmi, hatósági, vámkezelési és egyéb rendelkezéseket. A szükséges engedélyek, bizonylatok beszerzése, valamint az előírt hatósági vizsgálatok és engedélyeztetések időbeni elvégzése a Megbízó feladata, költsége és felelőssége.

9.3. Kár esetén a megbízó kötelessége és felelőssége, hogy az észlelt káresemény tényét szakszerűen dokumentálja. A sérült áruról úgy készítsen fényképeket, hogy az áru legyen még a szállítóeszközön és látszódjon a tehregépjármű rendszáma/ konténer száma is, illetve készítsen jegyzőkönyvet az esetről melyet a sofőrrel alá írat!

9.4. A Szállítmányozó a Megbízótól, harmadik személyek követelésének veszélye esetén megfelelő biztosítékot követelhet. A Szállítmányozó a szerződést megfelelő biztosíték hiányában felmondhatja.

10. ELÉVÜLÉS

10.1. A szállítmányozási szerződésből fakadó igények – a szándékosan vagy súlyos gondatlansággal okozott károk kivételével – egy év alatt évülnek el. Az elévülés akkor kezdődik, amikor a követelés esedékessé válik, de legkésőbb az áru kiszolgáltatása napján. A felek az elévülési idő megváltoztatásában írásban állapodhatnak meg. Ha a Szállítmányozó a Megbízóval elszámolandó költségekre vonatkozó értesítést később veszi kézhez, mint az 1 éves elévülési határidő lejártát megelőző 120. nap, az 1 éves elévülési határidő 180 nappal meghosszabbodik.

10.2. Szándékosság, vagy olyan súlyos gondatlanság esetében azonban, amely az ügyben eljáró bíróság által alkalmazott jog szerint szándékossággal egyenértékűnek minősül, az elévülési idő három év.

10.3. Nem számít bele a határidőbe az a nap, amelyen az elévülési idő kezdődik.

10.4. Az elévült igény sem viszontkereset, sem kifogás útján nem érvényesíthető.

11. FUVAROZÓRA VONATKOZÓ KÜLÖN RENDELKEZÉSEK

11.1. A szállítmányozási megbízás ellátásában közreműködő fuvarozó (továbbiakban: Fuvarozó) a munkavállalói/megbízottai, és minden más olyan személy cselekményéért, mulasztásáért, akinek tevékenységét a fuvarozás teljesítése céljából igénybe veszi, úgy felel, mint a saját cselekményéért vagy mulasztásáért.

11.2. A Fuvarozó vagy megbízottja az áru átvétele alkalmával köteles ellenőrizni: a) az árudarabok számára, jelére és sorszámára vonatkozóan a fuvarlevélbe bejegyzett adatok pontosságát; b) az áru és az áru csomagolásának külső állapotát, sérülésmentességét.

11.3. Ha a fuvarozónak nincs megfelelő módja arra, hogy a számszerű adatok pontosságát ellenőrizze, köteles fenntartását, indokaival együtt, a fuvarlevélbe bejegyezni. Hasonlóképpen köteles minden olyan fenntartását megindokolni, amely az árura és az áru csomagolásának külső állapotára vonatkozik. Ezek a fenntartások a feladót csak abban az esetben kötelezik, ha azokat a fuvarlevélben kifejezetten elismerte.

11.4. A Fuvarozó vagy megbízottja köteles továbbá valamennyi felfedezett mennyiségi eltérést, hibát, sérülést, rozsdásodást, vizesedést a CMR-en és a szállítólevélen feltüntetni, és egyidejűleg erről a Szállítmányozót telefonon és írásban haladéktalanul értesíteni.

11.5. Ha a fuvarlevél valamennyi példánya nem tartalmazza a Fuvarozó indokolt fenntartását, az ellenkező bizonyításáig vélelmezni kell, hogy az áru és annak csomagolása jó állapotban volt, amikor a Fuvarozó az árut átvette, továbbá, hogy az árudarabok száma, valamint azok jele és sorszáma a fuvarlevél adataival megegyezett.

11.6. A Fuvarozó megbízottja (pl. gépjárművezető) köteles: a) a fuvarfeladat végzésére tiszta, ép rakfelületű, az áru rögzítéséhez szükséges spaniferekkel, élvédőkkel, végzárókkal, csúszásgátlókkal ellátott, érvényes CMR/BÁF biztosítással rendelkező tehergépkocsival kiállni; b) esetleges esőzés/havazás esetén a pótkocsi tetejéről a vizet/havat a rakodást megelőzően eltávolítani; c) az áru felrakodásánál személyesen jelen lenni, megfelelő védőöltözetet, védőfelszerelést (acélbetétes bakancs, jól láthatósági mellény, védősisak, kesztyű) viselni. Amennyiben valamilyen okból kifolyólag nem lehet jelen a rakodásnál, ennek tényét és okát köteles feltüntetni a CMR/szállítólevél minden egyes példányán.

11.7. A fuvarlevél - az ellenkező bizonyításig - bizonyítékul szolgál a fuvarozási szerződés megkötésére, a szerződés feltételeire és arra nézve, hogy a Fuvarozó az árut átvette.

11.8. A Fuvarozó felelős az áru teljes vagy részleges elvesztéséért vagy megsérüléséért, ha az elvesztés vagy megsérülés az áru átvételének és kiszolgáltatásának időpontja között következett be, valamint felelős a késedelmes kiszolgáltatásért. Kiszolgáltatási késedelem áll fenn, ha az árut a megegyezés szerinti határidőn belül nem szolgáltatták ki, vagy, ha ilyen megegyezés hiányában a fuvarozás tényleges időtartama - figyelemmel az eset körülményeire és különösen részrakodások esetében a teljes rakomány képzéséhez rendes körülmények között szükséges időre - meghaladja a gondos fuvarozó részére megengedhető időtartamot.

11.9. Mindezeken felül a Fuvarozónak vissza kell térítenie a fuvardíjat, a vámokat és az áru fuvarozása alkalmával felmerült egyéb költségeket, éspedig teljes elveszés esetében teljes összegükben, részleges elveszés esetében pedig ennek arányában. Fuvarozó felel továbbá minden olyan díjért, költségért, adóért és közteherért, amelyet bármely hatóság vagy állam az áru teljes vagy részleges elveszésével összefüggésben megállapít, vagy kiszab (különösen, de nem kizárólagosan vámterhek, vámigazgatási bírság.

11.10. A Szállítmányozó által a Fuvarozónak fizetendő fuvardíj a szállítás során felmerülő valamennyi költséget, valamint az előírt biztosításokat is tartalmazza. A szállítással kapcsolatos minden további költséget a Fuvarozó köteles a Szállítmányozóval előzetesen egyeztetni, melyre vonatkozó, külön költségszámláját a fuvardíjra vonatkozó számlával egyidejűleg köteles Szállítmányozó részére megküldeni.

11.11. Fuvarozó köteles a fenti számlákkal egyidejűleg megküldeni Szállítmányozó részére a következő okmányokat: a) az áru átvételét igazoló eredeti, sorszámozott és leigazolt CMR, b) fuvarlevél és leigazolt szállítólevél (Lieferschein), c) szükség esetén egyéb okmányok (thermoscript, palettenschein, tartózkodási igazolás stb.)

11.12. A Fuvarozó által kiállított számla kötelező tartalma: a) fuvarozási megbízás száma (pozíciószám), b) fel- és lerakás helye és időpontja; c) devizában kiállított számla esetén az elszámolási árfolyam, Fuvarozó és Szállítmányozó adószáma, áthárított adó forintban kifejezett értéke.

11.13. A Fuvarozó köteles a számláját a lerakást követő nyolcadik napig eljuttatni a Szállítmányozó részére. Amennyiben a számla ezen határidőig nem érkezik meg a Szállítmányozóhoz, úgy a Fuvarozó köteles a Szállítmányozó részére az őt az ÁFA-törvény megsértése miatt terhelő jogkövetkezmények alól mentesíteni, kárát megtéríteni, továbbá Szállítmányozó részére kötbért fizetni a számla végösszegének 10%-ának megfelelő értékben. Ezen összegről a Szállítmányozó kompenzációs számlát állít ki, és annak összegét a Fuvarozó vele szemben fennálló követelésébe beszámítással érvényesíti. Ezen kompenzálás módját a Fuvarozó jelen szerződés megismerésével és aláírásával kifejezetten elfogadja.

11.14. Fenti előírások megsértése esetén a Szállítmányozónak joga van a számlát nem befogadni, azt visszaküldeni a fuvarozónak.

11.15. A Fuvarozó késedelmes teljesítés, adatszolgáltatási kötelezettség elmulasztása vagy meghiúsulása esetén kötbérfelelősséggel tartozik. Ha a Fuvarozó a fuvarozási határidőt túllépi, a késedelme minden megkezdett órájára a fuvardíj 10%-ának megfelelő összegű kötbért köteles fizetni.

11.16. Szállítmányozó a vele szemben támasztott kötbér- vagy kárigényt Fuvarozóra terheli, amennyiben annak oka - a fuvarfeladat teljesítésére bármely okból alkalmatlan gépjármű biztosítása, vagy - késedelmes, vagy elmaradt kiállás, kiszállítás. - káresemény bekövetkezése.

11.17. Fuvarfeladat meghiúsulása esetén, amennyiben arról a Szállítmányozó a Fuvarozót megfelelő időben nem értesítette, ezért a fuvareszköz a megbízás szerint a feladatra jelentkezett – és ezt leigazolt tartózkodási igazolással alátámasztja -, úgy Fuvarozó az alábbi összegű kötbérre jogosult: a) 24 tonna teherbírású kamion esetén, belföldön € 100, külföldön € 150 b) 3,5 tonna teherbírású kamion esetén belföldön € 50, külföldön € 80

11.18. Fuvarozó állásdíjra nemzetközi fuvarfeladatnál 24 órát meghaladó állás esetén, leigazolt, eredeti tartózkodási igazolás ellenében jogosult, az alábbi összegben a) 24 tonna teherbírású kamion esetén, belföldön € 100/nap, b) külföldön € 150/nap 3,5 tonna teherbírású kamion esetén belföldön € 50/nap, külföldön € 80/nap

11.19. Fuvarozó állásdíjra nem jogosult az alábbi esetekben: a) ha a fuvareszköz a megbízásban megjelölt fel-, illetve lerakási időpontot követően érkezett a megjelölt helyre; b) hétvégén és ünnepnapokon; c) vámkezelésre vagy egyéb vámigazgatási eljárásra várakozás idejére.

11.20. A Fuvarozó köteles Szállítmányozó részére 80 EUR + ÁFA összegű kötbért fizetni, amennyiben az előirányzott rakodási idő előtt 24 órával mondja le a fuvarfeladatot, továbbá köteles megfizetni a lemondott fuvar díja és az annak pótlására igénybe vett új fuvaros díja közötti fuvardíjkülönbözetet.

11.21. A rakományt minden esetben komplett, teljes kocsirakományként kell kezelni.

12. LÉGI SZÁLLÍTÁSRA VONATKOZÓ KÜLÖN RENDELKEZÉSEK

12.1. Az árunak légi szállításra alkalmas, és a célország előírásainak megfelelő csomagolással kell rendelkeznie. Dobozos küldemények esetén kézzel, raklapos küldemény esetén a rakomány(ok)nak targoncával mozgathatónak kell lennie. 150 kg súlyú, vagy annál nehezebb raklap(ok) esetén az árut a raklaphoz mindkét irányból dupla keresztpántokkal kell rögzíteni. Nem megfelelő csomagolás esetén fennáll az áru sérülésének veszélye, a légitársaságok visszautasíthatják a szállítmány átvételét, illetve a célország hatóságai büntetést szabhatnak ki. A szabályok megsértéséből eredő többletköltségeket és büntetéseket, ill. az átcsomagolás többletköltségeit a Megbízó köteles viselni.

12.2. Veszélyes áruk esetén a IATA DGR szabályzatnak megfelelően a csomagolás, címkézés és a nyilatkozatok elkészítése a Megrendelő feladata. A Megbízó kizárólagos felelőssége, hogy a Szállítmányozónak írásban nyilatkozzon a veszélyes áru pontos jellegéről. A Megbízó köteles a Szállítmányozót kártalanítani, amennyiben a Szállítmányozónak közvetve vagy közvetetten kára, ill. költségei keletkeznek az ilyen jellegű áruk kezeléséből vagy szállításából. Amennyiben a Megbízó tévesen nyilatkozik a veszélyes áru jellegéről, úgy köteles hibás nyilatkozati díjat fizetni.

12.3. Abban az esetben, ha az áru kötelező biztonsági vizsgálata röntgenes technológiával nem elvégezhető a túl nagy méret, a speciális csomagolás, az áru speciális összetétele, vagy a túl magas árusűrűség miatt, úgy alternatív vizsgálat elvégzése a csomagok megbontásával járhat és többletköltségeket vonhat maga után, amelyeket a Megbízó köteles viselni.

12.4. Szállítmányozó ajánlata/Visszaigazolása a megadott devizanemben, kilogrammonként, normál (speciális kezelést, illetve áruvizsgálatot nem igénylő), nem veszélyes, halmozható kereskedelmi áru esetén érvényes, amennyiben ettől eltérő feltétel kifejezetten nem szerepel jelen Szállítmányozó ajánlatában. Ha az áru térfogatsúlyos, úgy a fuvardíj a küldemény térfogatsúlya alapján kerül felszámításra, nem a küldemény mért súlya alapján. A térfogatsúly számítása során 1 m3 = 167 kilogrammnak felel meg.

12.5. Szállítmányozó ajánlata az ajánlat kiadásának napján érvényes tarifák, üzemanyag felárak és devizaárfolyamok alapján készül. Amennyiben ezek a szállítás megkezdéséig változnak, úgy Szállítmányozó fenntartja a jogot a díjak módosítására.

12.6. Szállítmányozó a küldeményeket menetrend szerinti utasszállító járatok igénybevételével továbbítja (kivéve, ha az másként nem szerepel az ajánlatban), melyeknél az utasok feladott poggyászai elsőbbséget élveznek a légi teheráruval szemben. Normál foglalású küldemények esetén nem garantált a küldemény foglalt járatokon történő továbbítása, és előfordulhat a szállítmány részelése is. Kapacitáshiány esetén az expressz áru minden esetben elsőbbséget élvez a rakodásnál a normál áruhoz képest. Rövid távú kapacitásproblémát okozhat a megnövekedett utaspoggyász mennyiség, vagy egyéb, létfontosságú, életmentő, sürgős küldemény befoglalása (életmentő gyógyszer, emberi szervek, emberi maradványok, élő állat, romlandó áru, értékküldemény). A normál szervizzel feladott áruk esetén késés vagy részelés bekövetkeztekor sem a Szállítmányozó, sem a légitársaság felé kárigénnyel élni nem lehet.

12.7. Expressz foglalású küldemények esetén, amennyiben valamilyen okból azok átfoglalásra kerülnek, Szállítmányozó igény esetén közvetíti Megbízó panaszát a légitársaság felé a normál és expressz fuvardíj közti díjkülönbség visszatérítésére.

12.8. Szállítmányozó ajánlata automatikusan érvényét veszti abban az esetben, ha az áruszámla szerinti értéke meghaladja az 1.000 USD/kg bruttó súlyra vetített áruértéket. Ebben az esetben a küldemény a IATA szabályai szerint értékküldeménynek (VAL) minősül, melyre a mindenkori IATA díjszabás érvényes. A légi szállítás esetén előforduló vis maior helyzetek (pl. időjárási viszontagságok, természeti katasztrófák, háború, sztrájk, politikai zavargások, terrorveszély, műszaki hiba, hatósági intézkedés, járattörlés) teljes mértékig a Szállítmányozó ellenőrzési körén kívül eső körülmények, amelyek miatt Szállítmányozó felelőssége kizárt.

13. TENGERI SZÁLLÍTÁSRA VONATKOZÓ KÜLÖN RENDELKEZÉSEK

13.1. Megbízó tudomásul vesz és elfogadja, hogy amennyiben az a Visszaigazoláson (vagy Szállítmányozó ajánlatában) másként nem szerepel az ajánlat/visszaigazolás kiadásának napján érvényes tarifák, üzemanyag felárak, megállapodások, kedvezmények, devizaárfolyamok, keresztárfolyamok és az érvényes pótlékokkal kalkuláltak. Az ajánlat/visszaigazolás érvényességi idején belül új pótlékok bevezetésére (GRI, GRR, PSS, war risk stb.), illetve a megadottak módosítására a hajóstársaságok részéről bármikor sor kerülhet. A Megbízó tudomásul veszi, hogy a pótlékok, díjak változásából eredő esetleges többletköltségeket a Megbízó köteles viselni, azokról automatikus értesítést Szállítmányozó nem küld.

13.2. A Megbízó tudomásul veszi és elfogadja, hogy a hajózási szokványok és BL clausulák szerint a hajóstársaságok előzetes bejelentés nélkül módosíthatják a menetrendet, a hajózási útvonalat. Zsúfoltság esetén szabad hajótér- kapacitásra esetenként akár több hétig is várni kell. A szállítási tranzit idő akár több héttel is megnövekedhet.

13.3. Megbízó kifejezetten tudomásul veszi, hogy a Visszaigazoláson feltüntetett határidők kizárólag tájékoztató jellegűek, azok a Szállítmányozó ellenőrzési körén kívül eső körülmények, így azokkal kapcsolatosan Szállítmányozó felelőssége teljes egészében kizárt.

13.4. Szállítmányozó tengeri szállítást is tartalmazó megbízás esetén határidőre történő szolgáltatást kizárólag a Megbízó felelősségére vállal, az alábbiakra tekintettel: a) a menetrend, hajózási útvonal előzetes bejelentés nélkül, esetileg változhat a hajóstársaság döntése alapján; b) a hajótér véges kapacitása miatt a tranzitidő több héttel megnövekedhet.

13.5. Szállítmányozó nem vállal felelősséget a rajta kívül álló okokból bekövetkező tranzitidő-változásért.

13.6. Szállítmányozó felhívja a Megbízó figyelmét arra, hogy a fenti okok miatt a késedelem következményei a hajóstársasággal szemben peres eljárásban sem érvényesíthető, ezért javasolt a megfelelő szállítmánybiztosítás megkötése.

13.7. Szállítmányozó felhívja a Megbízó figyelmét, hogy az Európai Bizottság a Kínából származó, egyes áruk szállításához ténylegesen használt fa csomagolóanyagra vonatkozó felügyeletről, növény-egészségügyi ellenőrzésekről és meghozandó intézkedésekről szóló 2013/92/EU számú végrehajtási határozata alapján 2013. április 1-t követően a Kínából származó egyes áruk szállításához felhasznált fa csomagoló- és rögzítő anyagok fokozott növény-egészségügyi szemléje várható. Ezen tárgyban a vám-, illetve növény-egészségügyi hatósági szemle költségei, illetve az előírásoknak nem megfelelő faanyagokkal/árukkal kapcsolatos költségek a mindenkori árutulajdonost terhelik.

13.8. Szállítmányozó a tengeri fuvarozás esetén díj- és költségelszámolását a tengeri hajóraklevélen (B/L, Bill of Lading) feljegyzett (mért) adatok alapján végzi, így ezen végleges adatok ismeretéig Szállítmányozó díjai tájékoztató jellegűnek tekintendők.

13.9. A Megbízó elfogadja, hogy a küldemény címzettje köteles átvenni az árut. Ennek elmulasztása nem mentesíti a Megbízót a vonatkozó költségek megfizetése alól (tárolási, pótlólagos konténermozgatás/emelés, konténerállásdíj, be-kiraktározási költség, adók, illetékek, vámvizsgálat - vámszemle, konténer tisztítás, konténer használati díjak, plusz termináli emelési költségek, esetleges hatósági eljárási díjak vagy büntetések stb.). Át nem vett áruk esetén a hajóstársaságok a hajóraklevélen szereplő feladót, illetve a Szállítmányozót is kötelezhetik a költségeik megfizetésére. Az ilyen módon keletkezett plusz költségeket Szállítmányozó minden esetben érvényesíti Megbízóval szemben.

13.10. A Megbízó tudomásul veszi, hogy az áru kipakolása után az üres konténert tiszta, és sérülésmentes állapotban kell a depóra küldenie. A Megbízó kijelenti, hogy az esetlegesen felmerülő tisztítási és javítási költségeket viseli.

14. ALKALMAZANDÓ JOG, JOGVITÁK

A Szállítmányozó által kötött valamennyi szerződésre a magyar jog irányadó.

A Szállítmányozó jogosult egyoldalúan elállni a szerződéstől, amennyiben annak teljesítését megelőzően tudomására jut, hogy a Megbízó ellen felszámolási, végelszámolási vagy csődeljárás indult.

Szállítmányozó a megbízást mind belföldi, mind nemzetközi szállítások esetén szállítmányozóként látja el, így a jelen szerződésben nem szabályozott kérdésekben elsősorban a Magyar Szállítmányozók Szövetsége által kiadott és érvényben lévő Magyar Általános Szállítmányozási Feltételek (MÁSZ), a nemzetközi közúti árufuvarozási szerződésről szóló egyezmény (CMR) kihirdetéséről szóló 1971. évi 3. törvényerejű rendelet, a közúti árutovábbítási szerződésekről szóló 120/2016. (VI. 7.) Korm. rendelet és a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. tv. vonatkozó rendelkezései alkalmazandók.

Felek a szerződéssel összefüggő jogvitáikat kötelesek elsődlegesen egyeztetések útján, békés úton rendezni. Amennyiben a békés úton történő egyeztetés nem vezetett eredményre, a Felek szerződésből eredő jogvitáik rendezésére a Monori Járásbíróság/Pest Megyei Törvényes ívét kötik ki.

15. ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

15.1. Az Általános Szerződési Feltételek mindenki számára hozzáférhetőek a Szállítmányozó székhelyén, továbbá a Szállítmányozó weboldalán.

15.2. Az Általános Szerződési Feltételekben nem szabályozott kérdésekben a hatályos jogszabályok vonatkozó rendelkezései az irányadóak.

15.3. A Szállítmányozó minden jogot fenntart az Általános Szerződési Feltételek módosítására, annak visszavonására. Az Általános Szerződési Feltételek módosítását, visszavonását a Szállítmányozó köteles közzétenni weboldalán, melyről megfelelő módon, előre értesíti megbízóit, vagy más módon kommunikálja feléjük azt.

15.4. Az Általános Szerződési Feltételek említett módosítása, visszavonása vagy leváltása az adott módosítás, visszavonás Megbízó számára elérhetővé tételének pillanatától számított 14 nap elteltével lép hatályba és válik kötelező érvényűvé (kivéve, ha a Szállítmányozó tájékoztatása későbbi hatályba lépési időt jelöl meg az Általános Szerződési Feltételek módosítása, visszahívása kapcsán) és nem szükséges hozzá a Megbízó hozzájárulása és/vagy további megállapodások megkötése vagy más okirat kiállítása a Megbízó részéről.

Abban az esetben, ha a megkötött szerződés hatályba lépés előtt módosul, az Általános Szerződési Feltételek visszavonásáig, vagy módosításáig az előző verziót kell alkalmazni.

Felek kötelesek a keretmegállapodásnak megfelelően eljárni a módosítás hatályba lépéséig az előző megállapodásban foglaltak szerint. Amennyiben az Általános Szerződési Feltételek módosításával vagy visszavonásával megbízó nem ért egyet, jogosult az érvényben lévő keretmegállapodást 14 napos határidővel felmondani. A felmondási idő alatt az előző Általános Szerződési Feltétekben foglaltak lesznek érvényben.

15.5. Jelen ÁSZF bármely rendelkezésének érvénytelensége a többi rendelkezés érvényességét nem befolyásolja.

15.6. Jelen Általános Szerződési Feltételek 2022. július hó 04. napján lépnek hatályba.


15.7. Szállítmányozó által felajánlott tarifák, feltételek, árak bármikor módosíthatók vagy visszavonhatók a Szállítmányozó értesítése és jóváhagyása nélkül. A Szállítmányozó által történő értesítés esetén a tarifák és feltételek módosítása az értesítés napjától kezdve 30 napig érvényesek, kivéve, ha a Szállítmányozó másként rendelkezik.


A Szállítmányozó mindenkori módosított tarifáit és feltételeit a Szállítmányozó weboldalán közzéteszi. A módosított tarifák és feltételek alkalmazása azok közzétételét követő naptól kezdve automatikusan hatályba lépnek minden új megbízás esetén. A már megkötött szerződésekre a szerződéskötés időpontjában érvényes tarifák és feltételek alkalmazandók, kivéve, ha a felek a szerződés módosítását írásban megállapodásban rögzítik.


A Szállítmányozó weboldalán történő információközlés kiegészíti, de nem helyettesíti a személyes, szóbeli vagy írásban történő kommunikációt a Szállítmányozó és a Megbízó között. A Szállítmányozó minden esetben törekszik az átlátható és egyértelmű kommunikációra, hogy a Megbízók pontosan tájékozódhassanak a szolgáltatásokról és a felmerülő költségekről.

Ajánlatkérés

[#TITLE#]

[#TEXT#]

OK